Arendus- ja ärimudel
Tarkvara arenduse näite tooks heameelega enda
kogemustest. Töötasin testerina ühes reklaaminduse platvormi pakkuvas
ettevõttes. Meie IT osakond polnud märgatavalt suur aga sellegi poolest me
kasutasime edukalt SCURMi põhimõtteid ja metoodikat. Olenevalt ettevõtte
seisust oli meil tavaliselt 3-4 scrum tiimi kuhu kuulus tooteomanik, arendajad,
tester, ning ühiselt kõigile tiimidele andis nõu UI/UX disainer. Arendus käis
sprintide kaupa, mis kestsid olenevalt tootest 1-2 nädalat. Sprintidele
järgnesid demod ja retrod, ning ka mingi aja tagant vahetati natukene
arendajaid, et tuua rohkem kogemust ettevõttesse. Süsteem polnud võibolla
klassikaline arendusmetoodika aga sobis meie ettevõtte arendusele hästi. IT
osakond oli lisaks väga hästi kaasatud toodete välja kujunemisele, mis
järk-järgult muutis platvormi tugevamaks Enda vaate punktist tooks välja, et
testerite vähemuse tõttu pidi tihti 1 tester osalema kahes tiimis ja lisaks
üldises väljalasete testimises, mis võis väga raskete toodete puhul olla liiga. Otsene scrum master amet puudus aga sarnaseid ülesaandeid täitis arendus meeskonna tiimi juht.
Ma pole väga pika kogemusega IT valdkonnas töötanud aga tuleb tõdeda, et kusagil pole näinud täieliku metoodika kasutamist. Iga ettevõte on omamoodi ja parim viis on ongi siiski metoodiga najal enda jaoks sobiva süsteemi loomine. Isiklikult üks halvimaid üllatusi ja nähtusi oli suure migratsiooni plaani muutmine Big Bangiks, mis ettevõttes tõi pahameelt ja mida pole siiani ära tehtud, kuigi tähtaeg oli juba aasta tagasi. :)
Ärimudeli näite sooviks tuua Spotify näitel,
mis kasutab freemium ärimudelit.
Nende äri on ülesse ehitatud platvormi pakkumisel kliendi ja artisti
vahel. Kogu platvorm on tasuta
kasutamiseks aga, mis tõmbab ligi suuremat arvu kliente aga piirab mingil
määral nende kogemust platvormil, näiteks ei saa kindlad laule valida,
helikvaliteet madalam kui maksval kliendil jne. Üks suurimaid erinevusi on
kindlasti reklaamid, mis käivad laulude vahel tasuta kliendi jaoks. See on
tuluallikas, kust Spotify saab ka tasuta klientide pealt raha. Aga nende
peamine allikaks jääb siiski tasuline iga kuine subscription. Algselt haaratakse kasutaja tasuta
platvormiga ja siis meelitatakse üle tasulisele maksele, mis toob ettevõttele
raha sisse ja teeb kasutaja kogemust platvormil mugavamaks ja paremaks. Vaadates ka all olevat diagrammi näeme, kui palju raha teenitakse läbi tasuliste klientide.
Kastutatud kirjandus:
https://insights.daffodilsw.com/blog/how-spotify-works-business-model-and-revenue-streams
https://fourweekmba.com/spotify-business-model/
Comments
Post a Comment